Οι διπλές εθνικές εκλογές της 21ης Μαΐου και της 25ης Ιούνη καθώς και οι αυτοδιοικητικές του Οκτώβρη εκτός από την πρώτη θέση της ΝΔ και την συντριπτική ήττα του Σύριζα, αποτύπωσαν με ξεκάθαρο τρόπο την επαναφορά του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής σε πρωταγωνιστικό ρόλο στην πολιτική μας ζωή.
Απευθύνουμε τα θερμά μας συγχαρητήρια στον Πρόεδρο Νίκο Ανδρουλάκη, καθώς και σε όλους τους υποψήφιους αλλά και σε κάθε στέλεχος, μέλος και προοδευτικό πολίτη που συνέβαλε στην εκλογική ενδυνάμωση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής.
Με την ψήφο τους στις πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές οι ψηφοφόροι έστειλαν μηνύματα σε πολλούς αποδέκτες.
1 Ψήφισαν 5.9 εκ (1ες Εθνικές), 5.3 εκ (2ες εθνικές), 5.15εκ (αυτο/δτες) έναντι 5.9 εκ (2019 αυτo/δές +ευρωεκλογές).
Με την αυξανόμενη αποχή συγκριτικά με τις αντίστοιχες Αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019 οι πολίτες εξέφρασαν την δυσαρέσκειά τους με το κομματικό σύστημα αλλά και τον τρόπο λειτουργίας της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης.
Τα πολιτικά κόμματα και το πολιτικό σύστημα στο σύνολό του πρέπει να πάρουν πρωτοβουλίες για την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στα ζητήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης.
- Οι πολίτες πλέον δεν είναι δεδομένοι και κομματικά ελεγχόμενοι. Παρά την πρόσφατη επιτυχία της στις εθνικές εκλογές και την επιστράτευση ποικιλώνυμων πρακτικών η επιδίωξη πολιτικής κυριαρχίας και παντοδυναμίας της Κυβέρνησης της ΝΔ απέτυχε.
Οι πολίτες έδωσαν το μήνυμα ότι η αλαζονεία και καθεστηκυία νοοτροπία της κυβέρνησης φτάνει στο τέλος της.
- Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής έχει βαθιές ρίζες στην τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση.
Όταν οι ρίζες αυτές συνδυαστούν από υποψηφίους που φέρνουν τον αέρα της ανανέωσης και των νέων ιδεών μπορούν να προσελκύσουν και πολίτες που είναι ενταγμένοι σε άλλους πολιτικούς χώρους.
Με κορμό το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής μπορούν να συγκροτηθούν σύγχρονες και προοδευτικές δημοτικές και περιφερειακές αυτοδιοικήσεις σε όλη την χώρα. Από σήμερα να ξεκινήσει ο σχεδιασμός για τις περιφερειακές εκλογές του 2028 περιβάλλοντας με εμπιστοσύνη τους υποψηφίους του 2023 που επιθυμούν να συνεχίσουν, όπως και την επικύρωση του θετικού αποτελέσματος (107 Δήμαρχοι είναι μέλη του ΠΑΣΟΚ -Κίνημα Αλλαγής) στις εκλογές για την ανάδειξη νέων οργάνων σε ΚΕΔΕ και στις ΠΕΔ(ιδιαίτερα της Αττικής).
- Τα πρόσωπα που τοποθετούνται επικεφαλής των ψηφοδελτίων έχουν τη δική τους τεράστια σημασία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα αποτελέσματα στην Αθήνα με την βαριά ήττα του κ. Κ. Μπακογιάννη από τον υποστηριζόμενο από το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής κ. Χάρη Δούκα.
Τα επιστημονικά και πολιτικά χαρακτηριστικά του κ. Χάρη Δούκα αλλά και άλλων υποψηφίων που υποστηρίχθηκαν από το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής που έτυχαν μεγάλης αποδοχής των πολιτών δείχνουν το δρόμο για τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχουν οι υποψήφιοί μας όχι μόνο στις Αυτοδιοικητικές αλλά και στις εκλογές για το Ευρωπαϊκό και το Εθνικό Κοινοβούλιο.
- Πρέπει να κατανοηθούν -και συνεπώς να απαντηθούν- τα σύγχρονα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες, ιδίως των μεγάλων αστικών κέντρων.
Η ελληνική κοινωνία αλλάζει και αντιμετωπίζει πολλά και ποικίλα προβλήματα.
Στα προβλήματα αυτά και στα αιτήματά του πρέπει να αποβλέπει καθημερινά ο προγραμματικός μας λόγος και η πολιτική πρακτική μας. Με τέτοιες πολιτικές μπορεί να αναστραφεί το κλίμα της απάθειας και της αποχής που τείνει να γίνει κοινή πρακτική.
Οφείλουμε την ουσιαστική έναρξη μιας πιο βαθιάς επεξεργασίας των θέσεων μας, όχι μόνο σημειακά ή με όρους επικαιρότητας…
αλλά και με όρους κατάρτισης ενός κυβερνητικού προγράμματος με σύγχρονα κοινωνικά, αναπτυξιακά & μεταρρυθμιστικά χαρακτηριστικά
Και όταν λέω μεταρρυθμιστικά εννοώ…αλλαγές που συγκροτούνται με τις ολιγαρχίες και την αδιαφάνεια …κάθε είδους…
Ακολούθως ως 2ο βήμα την προσαρμογή του προγράμματος…ανά περιοχή.
- Το μήνυμα είναι σαφές. Καμία πολιτική δύναμη και κανένας δεν είναι δεδομένος, αιώνιος και άφθαρτος.
- Παρά την πρόσφατη εκλογική της επιτυχία η Κυβέρνηση της ΝΔ έδειξε ήδη ανικανότητα και σημαντικές αδυναμίες στην διακυβέρνησή της.
Τα αποτελέσματα των εκλογών της αυτοδιοίκησης έδειξαν ότι οι πολίτες έστω και δειλά της γυρίζουν την πλάτη.
Εμείς ως κόμμα έχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε μέχρι να πείσουμε με την πολιτική και κυβερνητική του πρόταση.
Για να γίνει αυτό θα πρέπει να συνεχιστούν οι δράσεις στην κοινωνία και το διαρκές προσκλητήριο προς όλους τους Έλληνες και τις Ελληνίδες, προοδευτικούς και μη προνομιούχους να ακούσουν την προγραμματική φωνή του.
Πρέπει να συνεχίσουμε τον αδιάκοπο αγώνα για πολιτικές που θα εξισορροπούν την ατομική και συλλογική ευημερία με τη βιωσιμότητα των οικοσυστημάτων, την προστασία του περιβάλλοντος, την ανάδειξη και την αξιοποίηση των κοινωνικών αγαθών, την κοινωνική προστασία και την προσφορά ευκαιριών προς όλους τους πολίτες.
Ως Κινήσεις Πολιτών για τη Σοσιαλδημοκρατία επιθυμούμε ισχυρά να υπάρξει άνοιγμα των θυρών του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής πρώτιστα στην βάση των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ και με ποιοτικά κριτήρια στην επιστροφή στελεχών από τον ΣΥΡΙΖΑ στο ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.
Να δοθεί η ευκαιρία σε όσους έχουν μετριοπαθή πολιτικό λόγο τόσο δημόσια όσο και σε εσωκομματικό επίπεδο, νέους επιστήμονες και στελέχη που συμβαδίζουν με το πολιτικό αφήγημα της νέας εποχής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ καθώς και σε ανώτερα στελέχη τα οποία δεν κακοποίησαν πολιτικά το ΠΑΣΟΚ και τη Δημοκρατική Παράταξη και δεν “πήδηξαν από το καράβι” στις δύσκολες εποχές που η Δημοκρατική Παράταξη έβαζε “πλάτη” για την Ελλάδα και την κοινωνία.
Προτάσεις για το δημόσιο και εσωκομματικό διάλογο που αφορούν τη λειτουργία της τοπικής και αποκεντρωμένης διοίκησης για:
– Την κατάργηση του θεσμού των ετεροδημοτών και την εφαρμογή της αρχής ότι η φορολογική κατοικία να ταυτίζεται με τον τόπο των εκλογών.
Ο πολίτης πρέπει να επιλέγει ποιος θα ρυθμίζει τα θέματα της καθημερινότητας του (85% ρυθμίζονται από τον/την Δήμαρχο) και να μπορεί να ελέγχει την αρχή που είναι εγγύτερα σε αυτόν. Με πολύ απλό τρόπο όσοι πληρώνουν δημοτικά τέλη και κατοικούν μόνιμα –κατά τον ορισμό της ΕΛΣΤΑΤ – πρέπει να μπορούν επιλέγουν τις τοπικές αρχές.
Η απόσταση από τον τόπο ψηφοφορίας ωθεί σε επιλογές με προσωπικά και πελατειακά κριτήρια.
– Την βελτιστοποίηση του εκλογικού συστήματος των Αυτοδιοικητικών εκλογών (να αρθούν οι αδικίες στην κατανομή εδρών στις περιφέρειες). Πρέπει να ενισχυθεί η τοπική αναφορά του/της αιρετού. Η αρχή εκλογών να λειτουργήσει υπό τον έλεγχο της Βουλής και να προχωρήσει στην μελέτη για την διαμόρφωση νέου εκλογικού συστήματος. Ο/Η αιρετός πρέπει να είναι διακριτός, να λογοδοτεί και να έχει σαφή τοπική αναφορά.
– Την κατάργηση των αποκεντρωμένων διοικήσεων σύμφωνα με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας του 2011.
Όλες οι αρμοδιότητες τους να μεταφερθούν στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση που κατά το Σύνταγμα είναι υπεύθυνη για την στρατηγική και την ανάπτυξη της περιοχής. Άλλωστε κατά το Σύνταγμα η Ελλάδα λειτουργεί με βάση το αποκεντρωμένο μοντέλο.
– Οι Γενικοί Γραμματείς των Δήμων να επιλέγονται μέσω διαφανών και αξιοκρατικών διαδικασιών.
Η διοίκηση πρέπει να αποκτήσει λειτουργική αυτονομία, να λειτουργεί με βάση θεσμικές αποφάσεις και να μην είναι συνδεδεμένη με την πολιτική λειτουργία. Οφείλει να είναι αμερόληπτη και χρηστή δηλαδή να ενεργεί με άξονα την εξυπηρέτηση του πολίτη και όχι με άξονα την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του πολιτικού προσωπικού.
– Να προχωρήσει η ενδοδημοτική αποκέντρωση. Οι τοπικές και δημοτικές κοινότητες – πρέπει να αποκτήσουν σαφείς και διακριτές αρμοδιότητες, ανθρώπινο δυναμικό και πόρους συνδεδεμένους με το ετήσιο πρόγραμμα δράσης και τον προϋπολογισμό του δήμου, για την ανάπτυξη της οικονομίας της εγγύτητας (Proximity Economy), την παροχή κοινωνικών υπηρεσιών στις τοπικές κοινότητες, που θα προλαμβάνουν και θα αντιμετωπίζουν γρήγορα και αποτελεσματικά τις αυξανόμενες και συνεχώς μεταβαλλόμενες συνέπειες του κοινωνικού αποκλεισμού , με διαφάνεια, αλληλεγγύη, με υπηρεσίες δια βίου μάθησης, υγείας, πρόνοιας, αναπηρίας, προσιτής στέγασης, αντιμετώπισης της ενεργειακής φτώχειας, απασχόλησης των ευάλωτων, των ειδικών και των μειονεκτουσών ομάδων του πληθυσμού, με την δημιουργία συνεκτικών Δικτύων Κοινωνικής Ανθεκτικότητας και Καινοτομίας, Τοπικής Αυτοδιοίκησης και φορέων της Κοινωνίας των Πολιτών και της Κοινωνικής Οικονομίας.
– Να προβλεφθεί 6μηνη τουλάχιστον παράταση ως μεταβατικό στάδιο με αρχή την 1η Ιανουαρίου 2024 για τη σταδιακή και ομαλή μεταφορά στη διοικητική δομή των ΟΤΑ των αρμοδιοτήτων όλων των ΝΠΔΔ που καταργούνται, σύμφωνα με τον νόμο 5056/2023 και όχι μόνο των σχολικών επιτροπών.
Κατά τη διάρκεια της μετάβασης είναι απαραίτητη η νομοθετική ρύθμιση για προγραμματικές συμβάσεις με τους φορείς της κοινωνικής οικονομίας και της τοπικής επιχειρηματικότητας. Θα πρέπει να προβλεφθεί πρόγραμμα χρηματοδότησης των δράσεων αυτών μέσω του ΕΣΠΑ (ΕΚΤ), του Ταμείου Ανάκαμψης (δράσεις ενίσχυσης της ανθεκτικότητας και μέτρα αντιμετώπισης φυσικών και ανθρωπογενών καταστροφών), του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για βελτίωση υποδομών. Στόχευση στις κοινωνικές επενδύσεις για την ανάπτυξη και τη συνοχή – συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (2014-2020), για την κοινωνική συνοχή και τη πρόνοια. (Οδικός Χάρτης Πολιτικής για την υλοποίηση του Πακέτου Κοινωνικών Επενδύσεων – Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία).Ουσιαστικά πρέπει να κάνουμε έκκληση για την δημοσιευμένη ενός κυβερνητικού οράματος. Για την βελτίωση των παραγωγικών δυνατοτήτων και της ποιότητας ζωής μας
Τέλος, το 2024 έχουμε τον σημαντικό σταθμό της στρατηγικής μας τις Ευρωεκλογές.
Οι κρίσεις που αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει η ΕΕ (υγειονομική, διπλωματική, οικονομική, πολιτική κ.α. ) καθώς η ουσιαστική αδυναμία της να διαδραματίσει ρόλο στην διεθνή σκηνή με πιο πρόσφατο παράδειγμα τη σύγκρουση Ισραήλ – Παλαιστινίων, την οδηγούν σε απαξίωση στα μάτια των πολιτών της.
Αυτό εξάλλου δείχνει ξεκάθαρα η άνοδος των Ευρωσκεπτικών κομμάτων πανευρωπαϊκά.
Είμαι πεπεισμένος ότι αν δεν κινηθούν όλα τα κόμματα του λεγόμενου δημοκρατικού τόξου αυτό θα δείξουν οι ευρωεκλογές και στην Ελλάδα. Ως εκ τούτου νομίζω ότι είναι καιρός για ανάληψη πρωτοβουλιών από εμάς που θα προσπαθούν να απαντούν στο γενικό ερώτημα:
-Τι Ευρώπη θέλουμε και πως μπορούμε να πάμε σε αυτή;
-Τι πολιτικό προσωπικό που χρειάζεται η Ευρώπη σήμερα αρχίζοντας από το Ευρωκοινοβούλιο και φθάνοντας μέχρι την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον/την Πρόεδρό της.
-Τα οικονομικά προβλήματα των Ευρωπαίων πολιτών ( Αιτίες, Ενεργειακή εξάρτηση, Κλιματική Αλλαγή κ.α.)
-Πολιτικές για τους μετανάστες και τους πρόσφυγες.
-Η ΕΕ ως οικονομική δύναμη ( οικονομική αυτάρκεια, ΕΕ-ΗΠΑ, ΕΕ-Κίνα, ΕΕ-Ρωσία).
Ο αγώνας μας συνεχίζεται με σταθερότητα και πιο έντονος από πριν!.