Ο κεκλιμένος πύργος της (ελληνικής) PISA…., του Κώστα Διαμαντή*

Στο πλαίσιο του Ν.4823/21, το Υπουργείο Παιδείας πραγματοποίησε «εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα» σε 300 Δημοτικά Σχολεία και 300 Γυμνάσια, επιλεγμένα με στρωματοποιημένη δειγματοληψία, από όλες τις Περιφέρειες της χώρας, με στόχο –σύμφωνα με το ίδιο- την «έγκυρη και αξιόπιστη διάγνωση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών μας, σύμφωνα με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα».

Οι εξετάσεις αυτές, προγραμματισμένες για τις 18/5/2022, έγιναν για αυτή την πρώτη φορά σε αντιπροσωπευτικό δείγμα και από την επόμενη σχολική χρονιά, σύμφωνα με τον παραπάνω νόμο, θα γίνονται σε όλα τα σχολεία. Αυτός ο προγραμματισμός είναι ενταγμένος στο γενικότερο πλαίσιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος και των εκπαιδευτικών, που θεσμοθετείται με τον παραπάνω νόμο, ένα συγκεντρωτικό σύστημα που βασίζεται σε μια πυραμίδα μονοπρόσωπων οργάνων και σε μια σειρά εξόχως γραφειοκρατικών διαδικασιών, που θα το καταστήσουν πρακτικά ανεφάρμοστο και σίγουρα αναποτελεσματικό, πέραν της αίσθησης μιας συνεχούς παρακολούθησης από τους «ανωτέρους», που δημιουργεί σε κάθε επίπεδο.

Οι Ομοσπονδίες των δημοσίων λειτουργών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΔΟΕ και ΟΛΜΕ), κήρυξαν για την ημέρα αυτή στάση εργασίας, ώστε οι εξετάσεις να μην πραγματοποιηθούν, διότι «[…] μετατρέπουν τους/τις μαθητές/τριες σε πειραματόζωα [με] στόχο την κατηγοριοποίηση των σχολείων και τον μορφωτικό αποκλεισμό του μαθητικού πληθυσμού […] ανοίγοντας τον αντιδραστικό δρόμο για την γονεϊκή επιλογή σχολείων, μέσω της σύγκρισης! Αποτελούν [δε] εργαλεία του Ο.Ο.Σ.Α. και των αντιεκπαιδευτικών σχεδίων της Ε.Ε. για τη δημόσια εκπαίδευση.».

Ανεξάρτητα από τα παραπάνω επιχειρήματα, η «ελληνική PISA» (που έχει ελάχιστη σχέση με την PISA του ΟΟΣΑ, είτε σε μορφή είτε σε περιεχόμενο), θεωρούμε πως θα μπορούσε να είναι ένα εργαλείο, προς την κατεύθυνση της συστηματικής αξιολόγησης όλου του εκπαιδευτικού συστήματος, από τα περιεχόμενα των αναλυτικών προγραμμάτων και τις δημοσιονομικές του προτεραιότητες μέχρι τους εκπαιδευτικούς, τα βιβλία και τις κοινωνικοοικονομικές παραμέτρους που το επηρεάζουν. Αρκεί η εκτίμηση των αποτελεσμάτων να γίνει με τρόπο τέτοιο που να εξυπηρετείται αυτή η λογική και όχι με απλοϊκό –φαινομενικά-, αλλά κοινωνικά στοχευμένο τρόπο, η αξιολόγηση να γίνει με στόχο να εκτεθούν οι «κακοί» εκπαιδευτικοί και οι «αμελείς» μαθητές. Δυστυχώς όμως, η μέχρι σήμερα εικόνα του Υπουργείου Παιδείας, μάλλον για το δεύτερο μας προϊδεάζει.

Όσο δε αφορά τη στάση των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών, η οποία, για να είμαστε δίκαιοι, δεν προέκυψε με ομοφωνία όλων των παρατάξεων, μας απογοητεύει. Θέση μας είναι πως θα έπρεπε να στηρίξουν τη φετινή εφαρμογή. Με στήριξη κριτική, ζητώντας τα πανελλαδικά, αποτελέσματα, με δειγματοληψία, να χρησιμοποιούνται για τη γενικότερη αξιολόγηση του περιεχομένου των προγραμμάτων και την προτεραιοποίηση γενικότερων κρατικών παρεμβάσεων, και τα αποτελέσματα κάθε σχολείου να αξιοποιούνται αποκλειστικά στο εσωτερικό του, για βελτίωση των παρεμβάσεων που μπορούν να γίνουν «εντός» του. Με αυτόν τον τρόπο πιστεύουμε πως θα αναδείκνυαν τον τρόπο με τον οποίο οι εξετάσεις αυτές μπορούν να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Και όχι ένα εργαλείο αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης, συσκότισης των αδυναμιών και των ανεπαρκειών όλου του συστήματος και «νομιμοποίησης» ταξικού προσανατολισμού της εκπαιδευτικής πολιτικής, αρκετά επίφοβου με τη σημερινή κυβέρνηση και την παρούσα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Η στείρα άρνηση κάθε προσπάθειας αποτύπωσης της πραγματικότητας, στερεί από τους φορείς των εκπαιδευτικών την έξωθεν καλή μαρτυρία και αφήνει τους λειτουργούς της εκπαίδευσης εκτεθειμένους σε κριτική, που σε αρκετές περιπτώσεις είναι άδικη και παραμορφωτική του έργου που επιτελούν.

* Ο Κώστας Διαμαντής είναι εκπαιδευτικός, μέλος της Εκτελεστικής Γραμματείας των “Κινήσεων Πολιτών για τη Σοσιαλδημοκρατία”.

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ-PISA

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ – «ΕΛΛΗΝΙΚΗ PISA»

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ – ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ – ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ/ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΔΟΕ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΟΛΜΕ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (πρώην ΠΑΣΚ) – ΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΕΛΛΗΝΙΚΗ PISA»

 

 

 

Εγγραφή
Ειδοποίηση για

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

0 Comments
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια