Αναντίρρητα η αύξηση στην απασχόληση σε μεγάλη κλίμακα, δημιουργείται από τις μεγάλες επενδύσεις ωστόσο, μέχρι να διαμορφωθεί το κατάλληλο επιχειρηματικό κλίμα ώστε να αρχίσουν να δημιουργούνται θέσεις εργασίας από τις πιθανές αυτές επενδύσεις, θα πρέπει να εφαρμοστεί μια εναλλακτική στρατηγική η οποία θα κάνει πιο εύκολη την πρόσβαση στην αγορά εργασίας μέσω αρχικά της αυτοαπασχόλησης και της δημιουργίας νεοφυών επιχειρήσεων (start ups), με σκοπό τουλάχιστον να διατηρείται ενεργό το διανοητικό κεφάλαιο της χώρας μας και στη συνέχεια με εφαρμογή στρατηγικών που θα βοηθούν την μεγέθυνση ή την αναβάθμιση των νέων και υφιστάμενων επιχειρηματικών σχημάτων (Scale up).
Μια στρατηγική λοιπόν Start Up – Scale Up θα μπορούσε τουλάχιστον να αποκλιμακώσει σε ένα βαθμό τις συνέπειες της κρίσης μέχρις να βρεθεί η οικονομία μας σε έναν θετικότερο κύκλο. Επειδή δεν υπάρχουν δε πολλές δυνατότητες χρηματοδότησης πλην των ΕΣΠΑ και του πακέτου Γιουνκέρ, τα οποία όμως δεν έχουν μόνιμο δομικό χαρακτήρα, θα χρειαστεί ένα γενναίο μίγμα θεσμικών και φορολογικών, ασφαλιστικών κινήτρων.
Φυσικά είναι το θέμα αρκετά σύνθετό, αλλά σταχυολογώ ορισμένες προτάσεις εδώ .
Α . Φάση Start Up- Είσοδος στην αγορά.
– Ανασχηματισμός του συστήματος ασφάλισης των ελ. Επ. ώστε να είναι ευκολότερη η είσοδος στην αγορά. (π.χ. με πολύ μικρές εισφορές για ένα διάστημα, ή με σύνδεση με τα κέρδη από ένα ποσοστό τζίρου και κάτω), μια μικρή βελτίωση με το προτεινόμενο ασφαλιστικό έχει γίνει για αυτούς που ξεκινούν, αλλά χρειάζεται πιο τολμηρή πολιτική.
– Δυνατότητα για κάθε ιδιώτη να εκδίδει τιμολόγιο (μέχρι ένα ποσό το χρόνο), στα οποία θα εμπεριέχονται όλες οι εισφορές και οι κρατήσεις, για ένα μεγάλο εύρος επαγγελμάτων (διαφοροποιείται από το εργόσημο ή την απόδειξη δαπανών, γιατί έχει την ευχέρεια ο ιδιώτης να διεκδικήσει πελάτες και να μπει στο επιχειρείν)
– Να δημιουργηθεί εταιρικό σχήμα στα πρότυπα της ΙΚΕ όπου οι μέτοχοι θα έχουν συνολικά μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές (ώστε να πλεονεκτεί σε σχέση με την έναρξη ατομικής επιχείρησης) με βιβλία όμως Β κατηγορίας ώστε να διατηρούνται χαμηλά τα λειτουργικά κόστη.
Β. Φάση Scale Up. Μεγέθυνση
– Θέσπιση ασφαλιστικών, φορολογικών κινήτρων για την δημιουργία μεγαλύτερων συνεργατικών σχημάτων (π.χ. συνενώσεις ατομικών και μετατροπή τους σε Ο.Ε., Ε.Ε κλπ) ειδικά αν αυτές γίνονται και με πρόσληψη νέου προσωπικού.
– Θεσμική θωράκιση και ενδυνάμωση του microfunding και του crowdfunding (έχουν ανακοινωθεί προθέσεις επ΄αυτού αλλά είναι ένα θέμα στο οποίο η διαδικασία θα πρέπει να επιταχυνθεί.
– Επίσης, θα πρέπει οι τράπεζες να αποτελέσουν επιτέλους μηχανισμό ενίσχυσης της αγοράς δημιουργώντας τους την υποχρέωση (π.χ. με κίνητρα), να επιστρέφουν έστω ένα μικρό ποσοστό από τα κέρδη τους στην αγορά υπό μορφήν μικροδανείων (π.χ. μέχρι 10.000) για καινοτόμες επιχειρήσεις. Κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ πιο χρήσιμο από τα προγράμματα εταιρικής ευθύνης που χρηματοδοτούν για λόγους δημοσίων σχέσεων και πολύ πιο παραγωγικό εν τέλει.
– Ένα ακόμα σημείο που χρήζει προσοχής είναι η ανάγκη ταχείας απονομής δικαιοσύνης για επιχειρηματικές διενέξεις. Αυτή τη στιγμή οι μικρές επιχειρήσεις είναι πρακτικά χωρίς νομική κάλυψη και υπεράσπιση. Θα πρέπει να ιδρυθούν οικονομικά δικαστήρια όπου τουλάχιστον υποθέσεις για διενέξεις μέχρι π.χ. των 50.000 ευρώ θα ολοκληρώνονται υποχρεωτικά σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Φυσικά οι παραπάνω προτάσεις είναι μόνο λίγες από αυτές που θα μπορούσαν να εξεταστούν, το ζητούμενο σε κάθε περίπτωση είναι να δημιουργήσουμε ένα οικοσύστημα όπου κάποιος που θέλει να επιχειρήσει, να μπορεί να ξεκινάει εύκολα την επιχείρηση του και μέχρις ενός σημείου, να μπορεί επίσης εύκολα να μεγεθύνει αυτή την επιχείρηση. Η ανάγκη για μεγέθυνσης της φοροδοτικής και εισφοροδοτικής βάσης είναι πέρα από δεδομένη. Αυτό δε μπορεί να γίνει όμως με ευχολόγια ή μόνο με ευκαιριακά ευρωπαϊκά προγράμματα, είναι πέρα από απαραίτητο να δημιουργηθεί μια μόνιμη δομή προς αυτή τη κατεύθυνση. Άλλωστε ένα περιβάλλον που θα ευνοεί τη δημιουργική μικροεπιχειρηματικότητα σωρευτικά βοηθάει και στην προσέλκυση των μεγάλων επενδύσεων.
Κατσέλος Σωτήρης
Ελεύθερος Επαγγελματίας στον χώρο της επικοινωνίας, με σπουδές στα Οικονομικά και στις Διεθνείς σχέσεις.