“Όσοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους έχουν πλήρη δικαιώματα, τι νόημα έχει η λογική των περιορισμών;».
Σχεδόν 2 εκατομμύρια ψηφοφόροι βρίσκονται εκτός Ελλάδας –δηλαδή δεν περιλαμβάνονται στον μόνιμο πληθυσμό. Παραμένουν δημότες –δηλαδή μπορούν να ψηφίσουν στις Δημοτικές και Περιφερειακές εκλογές και δεν διαγράφονται αυτόματα από το εθνικό δημοτολόγιο όταν αποβιώσουν. Όπως άλλωστε και άλλα 2 εκατομμύρια (σχεδόν) που είναι ετεροδημότες. Αυτό –το καθεστώς «ετεροδημότης» είναι μια μοναδική πρωτοτυπία στην Χώρα, όπως άλλωστε η ένα προς ένα αντιστοιχία σε εκλογικό τμήμα που παραμένει από το 1956. Και αυτό είναι μια μοναδική πρωτοτυπία.
Κατά τα άλλα: ο καθένας και η καθεμία έχει μία ψήφο ισότιμη. Δηλαδή: για να δούμε πόσοι από τους 285 Βουλευτές μας θα είναι σε κάθε εκλογική περιφέρεια (από τις 59) μετράμε τον πληθυσμό με βάση τα δημοτολόγια και κάνουμε κατανομή των 285 αναλογικά. Έχουμε και 15 επικρατείας. Ο αριθμός Βουλευτών κάθε κόμματος καθορίζεται από το σύνολο ψήφων και έτσι μόνο η αντιστοιχία σε εκλογική περιφέρεια των εκλεγμένων καθορίζεται από ψήφους σε κάθε περιφέρεια.
Έτσι ακόμη και αν οριστούν εκλογικές περιφέρειες στο εξωτερικό (πχ ανά Ήπειρο) δεν είναι δυνατόν να αλλάξει ο αριθμός βουλευτών που εκλέγει κάθε κόμμα συνολικά. Αν το θέλαμε θα έπρεπε να αλλάξουμε το Σύνταγμα. Άλλωστε οι Βουλευτές εκπροσωπούν το Έθνος και έτσι δεν έχει πρακτικά σημασία αν είναι στο ψηφοδέλτιο της τάδε ή της δείνα περιφέρειας. Δηλαδή: ακόμη και αν υπάρχει μια περιφέρεια Ευρώπης με 3 Βουλευτές πχ δεν θα εκλεγούν αυτοί ξεχωριστά! Οι 3 αυτοί θα προκύψουν από την συνολική δύναμη των κομμάτων!
Θέλουμε να ψηφίζουν όσοι είναι εκτός Ελλάδας; Φυσικά όποιος εμφανιστεί στην Ελλάδα την ημέρα των εκλογών ψηφίζει. Γιατί άραγε να μην μπορεί να ψηφίζει ο καθένας εκεί που βρίσκεται την ημέρα των εκλογών; Ο κατάλογος είναι –ευτυχώς, μηχανογραφημένος (ας μην πούμε ποιοι δεν ήθελαν το μακρινό 2000 να γίνει το εθνικό δημοτολόγιο). Έτσι εύκολα μπορεί να καταγραφεί ποιος ψήφισε και αν έχει διπλοψηφίσει γιατί βρήκε ένα εκλογικό κέντρο που δεν ήταν συνδεδεμένο μπορεί να τιμωρηθεί μετά τον έλεγχο. Ας αφήσουμε αυτό το θέμα για την ανεξάρτητη αρχή εκλογών που θα έχει την ευθύνη της τήρησης του εκλογικού κατάλογου και την διεξαγωγή των εκλογών που πρέπει να συγκροτηθεί με την σύμφωνη γνώμη όλων των κομμάτων και να κλείσουμε την υπόθεση «ψήφος αποδήμων».
Ας μην τεθούν λοιπόν περιορισμοί και να μπορούν να ψηφίζουν. Αλλιώς αν θέλουμε κάτι άλλο να καταργήσουμε το καθεστώς ετεροδημότης, να ψηφίζουν μόνο οι μόνιμοι κάτοικοι και όπως πχ η Ιταλία να αλλάξουμε το Σύνταγμα και να πούμε πχ ότι 5 Βουλευτές θα εκλέγονται στο εξωτερικό από τους Έλληνες που είναι εκτός και 295 από τους εντός. Δύσκολο και θέλει πολύ επεξεργασία. Και κυρίως αλλαγή του Συντάγματος. Ευτυχώς η Βουλή ψήφισε το σωστό παρά την αντίδραση διαφόρων.
Όπως δηλώσαμε που θέλουμε να κάνουμε εμβόλιο έτσι μπορούμε όταν προκηρυχθούν εκλογές να δηλώσουμε σε ποιο εκλογικό κέντρο θα ψηφίσουμε -ελέγχοντας που έχουμε τοποθετηθεί και πιθανόν αλλάζοντας το. Και αν είναι στην εκλογική μας περιφέρεια ψηφίζουμε για Βουλευτές, αν όχι ψηφίζουμε μόνο συνδυασμό.
Κάποτε θα πρέπει να εφαρμοστεί το άρθρο 52 «H ελεύθερη και ανόθευτη εκδήλωση της λαϊκής θέλησης, ως έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας, τελεί υπό την εγγύηση όλων των λειτουργών της Πολιτείας, που έχουν υποχρέωση να τη διασφαλίζουν σε κάθε περίπτωση. Nόμος ορίζει τις ποινικές κυρώσεις κατά των παραβατών της διάταξης αυτής.» Και να μην είμαστε αναγκασμένοι να μετακινούμαστε από λίγες εκατοντάδες μέτρα μέχρι χιλιάδες χιλιόμετρα.
Η ανόθευτη εκδήλωση της λαϊκής θέλησης στις εκλογές τον 21ο αιώνα στην Ελλάδα θα έπρεπε να πραγματοποιείται και με επιστολική ή ηλεκτρονική ψήφο.