Οι Κινήσεις Πολιτών για τη Σοσιαλδημοκρατία, σχετικά με το σχέδιο συμφωνίας Ελλάδας – πΓΔΜ που προωθεί η Κυβέρνηση δηλώνουν ότι πάγια θέση τους είναι η επιδίωξή μίας κοινά αποδεκτής λύσης που να τερματίζει τη συνέχιση του σημερινού αδιεξόδου.
Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, χωρίς να διαθέτει εσωτερική συνοχή και πλειοψηφία στη Βουλή για αυτό το θέμα, επιλέγει αυτή τη χρονική περίοδο να φέρει στο προσκήνιο τη συμφωνία με τα Σκόπια, στο πλαίσιο της εθνικά επιζήμιας στρατηγικής της να διχάσει τον ελληνικό λαό και να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από τις επιπτώσεις, στους πολίτες και στην πραγματική οικονομία, του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών «Διατάξεις για την ολοκλήρωση της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων – Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019 – 2022» που ουσιαστικά είναι το τέταρτο νέο μνημόνιο.
Η Κυβέρνηση δεν επιδίωξε την έγκαιρη εθνική συνεννόηση και συναίνεση με όλες τις δυνάμεις του δημοκρατικού τόξου για ένα θέμα που δεν προσφέρεται για μικροπολιτική εκμετάλλευση, αλλά προτίμησε να “διαπραγματευτεί” μόνη της, ζητώντας τώρα στήριξη, επιδεικνύοντας ανεύθυνη και εθνικά επικίνδυνη στάση. Κι αυτό γιατί δεν ήταν προτεραιότητα αυτής της Κυβέρνησης να επιλύσει το θέμα. Το θέμα επιλύεται μετά από ασφυκτικές πιέσεις Αμερικάνων και Ευρωπαίων προκειμένου να προχωρήσει η ένταξη της πΓΜΔ σε ΝΑΤΟ και ΕΕ. Γι’ αυτό και τα όποια θετικά σημεία της συμφωνίας δεν οφείλονται στη διαπραγματευτική ικανότητα της Κυβέρνησης αλλά στις διεθνείς πιέσεις προς την Κυβέρνηση των Σκοπίων. Είναι πιθανό ότι άλλη Κυβέρνηση θα αποκόμιζε περισσότερα οφέλη από την διαδικασία της διαπραγμάτευσης.Παρά τους τακτικίστικους μικροπολιτικούς χειρισμούς της Κυβέρνησης ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να λυθεί ένα από τα ανοικτά θέματα της εξωτερικής πολιτικής της χώρας μας που έχει βαλτώσει εδώ και τρείς δεκαετίες δημιουργώντας μας οικονομικά και πολιτικά προβλήματα. Σημαντικότερο όλων το ότι το κράτος της πΓΔΜ αναζητεί προστασία έναντι Βουλγάρων και Σέρβων και εάν τον ρόλο αυτόν δεν τον αναλάβει η χώρα μας, προθυμοποιείται να τον αναλάβει η Τουρκία με σκοπό να έχει πόδι στα Βαλκάνια και να παίζει «παιχνίδια προστασίας» των βαλκανικών λαών από δήθεν επεκτατικές απειλές της Ελλάδας. Ίσως να μην υπάρξει παρόμοια ευκαιρία επίλυσης στο μέλλον.
Η συμφωνία αν και έχει προβληματικά στοιχεία μπορεί να βάλει τέλος στα παραπάνω προβλήματα, να διευθετήσει μια σημαντική περιφερειακή εκκρεμότητα, να μετατρέψει την Ελλάδα σε παράγοντα ειρήνης στα Βαλκάνια επαναφέροντας την κανονικότητα απέναντι στην ΕΕ, το ΝΑΤΟ και άλλους διεθνείς οργανισμούς δημιουργώντας παράλληλα ένα τείχος προστασίας κατά των εντάσεων της χώρας με την Τουρκία. Είναι δεδομένο ότι η συμφωνία αποτελεί προϊόν συμβιβασμού και ως απόρροια αυτού δεν μπορεί να ικανοποιεί απόλυτα καμία πλευρά. Για τον λόγο αυτό δεν χρειάζονται πανηγυρισμοί ούτε αναθεματισμοί.
Η συμφωνία κινείται σε θετική κατεύθυνση στα παρακάτω:
-
Προβλέπει σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό, erga omnes.
-
Πραγματοποιεί αναθεώρηση του Συντάγματος με δεσμευτικές εγγυήσεις, για να αποτραπούν τα ζητήματα αλυτρωτισμού.
-
Καταργεί Σύμβολα που προκαλούν.
Έχει παρόλα αυτά τα εξής αρνητικά:
-
Ιθαγένεια και γλώσσα Μακεδονική.
-
Πρόσκληση για ένταξη σε ΝΑΤΟ και ΕΕ χωρίς να έχει κατοχυρωθεί η αποδοχή και εφαρμογή της συμφωνίας.
-
Εμπορικά σήματα που παραπέμπονται σε διαδικασίες που είναι αμφίβολο που θα καταλήξουν και τη συγκοπτόμενη ονομασία (MKD).
Η συμφωνία θα χρειαστεί να εγκριθεί από την Ελληνική Βουλή μετά από αρκετό χρόνο δεδομένου ότι πρώτα πρέπει να περάσει από την κρίση του λαού της πΓΔΜ χωρίς να είναι προβλέψιμο ακόμα το τι θα προκύψει ως αποτέλεσμα αυτού.
Το ιδανικό για την περαιτέρω διασφάλιση των εθνικών μας συμφερόντων είναι να υπάρξουν βελτιώσεις άμεσα πριν την υπογραφή διότι μετά δεν θα υπάρξει κανένα περιθώριο βελτιώσεων. Οι σημαντικές βελτιώσεις συνίστανται στο να περιλαμβάνεται η προσαρμογή της εθνικότητας και της γλώσσας σύμφωνα με τη νέα ονομασία στην αναθεώρηση του συντάγματος των Σκοπίων και στο να σταλεί η επιστολή πρόσκλησης για την ένταξη στο ΝΑΤΟ μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Σχετικά με τα τεκταινόμενα στο εσωτερικό του Κινήματος Αλλαγής το καταστατικό μας που όλοι ομόφωνα έχουμε ψηφίσει δίνει λύση σε σημαντικά θέματα πολιτικής που αποτελούν αντικείμενο διαφορετικών προσεγγίσεων εντός του Κινήματος. Θα πρέπει για την τελική τους επιλογή να ενεργοποιηθούν τα προβλεπόμενα εσωκομματικά δημοψηφίσματα (ηλεκτρονικά ή και με κάλπη). Την επόμενη Κυριακή 24 Ιούνη που θα διεξαχθούν οι εσωκομματικές εκλογές για την ανάδειξη των συντονιστικών γραμματειών των τοπικών οργανώσεων του Κινήματος κάλλιστα μπορεί να τοποθετηθεί και δεύτερη κάλπη για τη λήψη απόφασης αν υιοθετούμε την συμφωνία ή όχι. Αν δεν είναι εφικτό αυτό, η απορριπτική στάση του Κινήματος Αλλαγής ως προς τη συμφωνία μετά την τοποθέτηση της επικεφαλής μας χρειάζεται να επικυρωθεί κατ΄ ελάχιστο σε συνεδρίαση της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής. Οι Κινήσεις εργάστηκαν και θα συνεχίσουν να εργάζονται για να διασφαλιστεί η ενότητα του Κινήματος Αλλαγής, ώστε να επιτελέσει το πατριωτικό του χρέος, να είναι χρήσιμο για τους Έλληνες και τη χώρα.
Εν κατακλείδι, οι “Κινήσεις Πολιτών” θεωρούν ότι τα θετικά που θα προκύψουν αν εφαρμοστεί η συγκεκριμένη συμφωνία είναι περισσότερα από τα αρνητικά, καλύπτουν αρκετές από τις προϋποθέσεις που έθεσε το Κίνημα Αλλαγής για την επίλυση του προβλήματος και αποτρέπει σε μεγάλο βαθμό τον κίνδυνο να έχουμε στο μέλλον μια γενικευμένη de facto αναγνώριση της πΓΔΜ με το όνομα «Μακεδονία». Η προτεινόμενη βελτιωμένη εκδοχή της από το Κίνημα Αλλαγής είναι σαφώς μια ακόμη καλύτερη λύση και η υιοθέτησή της από την Κυβέρνηση θα καταδείξει το σεβασμό της στις διαδικασίες του Ελληνικού Κοινοβουλίου και ότι την ύστατη στιγμή προτάσσει το εθνικό συμφέρον έναντι άλλων.
Γραφείο Τύπου
Αθήνα, 15 Ιουνίου 2018