ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ 5ης ΣΥΝΟΔΟΥ της 4ης ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΟΣΙΑΛΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Η Συντονιστική Επιτροπή των Κινήσεων Πολιτών για τη Σοσιαλδημοκρατία στην συνεδρίαση της 5ης Συνόδου της 4ης Σ.Ε, στο ξενοδοχείο STANLEY,  εξέδωσε την παρακάτω απόφαση:

Η Ευρώπη βρίσκεται σε κρίση. Οι λαοί της αντιμετωπίζουν την ανασφάλεια, την διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, την φτώχεια, τον κίνδυνο περιθωριοποίησης μεγάλων τμημάτων του πληθυσμού. Η τρομοκρατία, το μεταναστευτικό, οι αρνητικές παγκόσμιες εξελίξεις, δημιουργούν προκλήσεις που απειλούν τα θεμέλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για όλους τους Σοσιαλδημοκράτες η πρόκληση είναι διαρκής και μεγάλη ώστε να διασφαλιστεί ότι η ΕΕ θα παραμείνει ο χώρος της ειρήνης, της Δημοκρατίας, της ανοιχτής κοινωνίας, του ανθρωπισμού.

Για το μεταναστευτικό η αδυναμία της Ένωσης να αναπτύξει κοινή πολιτική για το ζήτημα μετέτρεψε ένα μείζον πρόβλημα σε εκρηκτικών διαστάσεων κρίση. Αυτό σε συνδυασμό με την αδυναμία εφαρμογής κυρώσεων σε χώρες που αρνούνται να δεχθούν πρόσφυγες έχει ως αποτέλεσμα να μεταφέρεται δυσβάσταχτο μέρος του προβλήματος στη χώρα μας, που είναι φανερό πλέον ότι είναι αδύνατο να δημιουργήσει τις συνθήκες και τις υποδομές για το σύνολο των προσφύγων – μεταναστών που εισρέουν από την Τουρκία. Ακόμη η Ένωση αδυνατεί να υιοθετήσει ένα ενιαίο σύστημα ασύλου ως μέρος μιας κοινής πολιτικής και να ξεπεράσει το «καθεστώς του Δουβλίνου» που θέτει όλο το βάρος στις χώρες πρώτης εισόδου και που στην πράξη έδειξε ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει.

Στην Ελλάδα το μεταναστευτικό-προσφυγικό ήταν μεταξύ άλλων ένας λόγος για τον οποίο επέστρεψαν στη ΝΔ ψηφοφόροι που την είχαν εγκαταλείψει ή που δεν ενέκριναν τη διαχείριση του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτές τις μέρες η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη δοκιμάζεται στο προσφυγικό έχοντας να διαχειριστεί τις αυξημένες ροές για τις οποίες η χώρα είναι απροετοίμαστη. Μετά την θετική διάκριση του μεταναστευτικού από το προσφυγικό, θα πρέπει να αναπτυχθούν σαφείς πολιτικές και για τα δύο αυτά θέματα, στην βάση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του διεθνούς δικαίου και σε συνεννόηση με τις χώρες προέλευσης για τους οικονομικούς μετανάστες.  Η επίλυση του μεταναστευτικού απαιτεί την ύπαρξη κατάλληλης εθνικής αλλά και ευρωπαϊκής στρατηγικής.

Την ίδια περίοδο ως χώρα είμαστε αντιμέτωποι με την τουρκική προκλητικότητα και επιθετικότητα κατά της Ελλάδος με τις όλο και αυξανόμενες και εντεινόμενες παραβιάσεις και παραβάσεις ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και των κανόνων του Διεθνούς Δικαίου όπως και τις απειλητικές δηλώσεις των αξιωματούχων του καταστημένου εξουσίας στην Τουρκία δεν μπορεί παρά να αποτελεί στοιχείο σοβαρού προβληματισμού και ανησυχίας για τη χώρα μας. Η τουρκική προκλητικότητα και επιθετικότητα κατά της Ελλάδος και η εισβολή στη Συρία δημιουργεί ένα εκρηκτικό κλίμα στην περιοχή μας για το οποίο απαιτούνται πολύ προσεκτικοί χειρισμοί για αποφυγή δυσάρεστων εξελίξεων.

Στα θέματα της οικονομίας, παρά τις αξιόλογες επικοινωνιακές προσπάθειες, ο κύριος παράγοντας που ευνοεί την «απογείωση» είναι η διεθνής οικονομική συγκυρία, η οποία προς το παρόν είναι ασταθής και απρόβλεπτη. Είναι εμφανές πως το πρόγραμμα για την έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό έχει γίνει περίπου η νέα μεγάλη ιδέα που θυμίζει τις υπερβολικές προσδοκίες από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004,  και δεν προκύπτει να έχει αξιοποιηθεί το αναπτυξιακό δυναμικό της έκτασης, για να συμβάλλει στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας της Αθήνας και της Χώρας, σε τομείς εξωστρέφειας και καινοτομίας. Το ΣΝ «επενδύω στην Ελλάδα» επίσης περιέχει πλήθος λεπτομερειακών τροποποιήσεων, με αμφίβολη στόχευση, που εμφανίζονται ως άρση γραφειοκρατικών εμποδίων, χωρίς ολοκληρωμένη αναπτυξιακή στρατηγική και χωρίς να πείθουν ότι δεν εξυπηρετούν απλά μεμονωμένα «αιτήματα». Είναι γεγονός ότι η εφαρμογή των κλασσικών αναδιανεμητικών πολιτικών δεν είναι επαρκής για να επιλυθεί η γενικευμένη ανασφάλεια των μέχρι σήμερα πληγέντων κοινωνικών στρωμάτων. Η πολιτική που χρειάζεται να ακολουθήσει η κυβέρνηση είναι  να είναι βιώσιμη και προς όφελος  της χώρας και των πολλών και όχι μια βαλκανικού τύπου επιδοματική πολιτική που κατευθύνει δημόσιους πόρους στο ιδιωτικό κεφάλαιο στη βάση ενός ιδιότυπου lobbying ποικίλων πελατειακών σχέσεων που δημιουργεί προϋποθέσεις διαφθοράς και δραματικής προνομιακής μεταχείρισης. Η απαιτούμενη πολιτική οφείλει να δίνει έμφαση στον ιδιωτικό τομέα χωρίς την απαξίωση των Δημοσίων Επιχειρήσεων και επενδύσεων. Οι Δημόσιες επιχειρήσεις μπορούν και αυτές να γίνουν μοχλός ανάπτυξης λειτουργώντας με τους ίδιους κανόνες με τις ιδιωτικές και όχι σαν καταφύγιο αναξιοπαθούντων πολιτικών και κομματικών στελεχών.

Σχετικά με την ψήφο του απόδημου Ελληνισμού πιστεύουμε ότι η Βουλή πρέπει οπωσδήποτε να συμφωνήσει και να αποφασίσει τώρα να δώσει επιτέλους λύση στο πρόβλημα προκειμένου να διευκολυνθεί το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των Ελλήνων του εξωτερικού να μπορούν να ψηφίζουν από τον τόπο στον οποίο κατοικούν. Το Κίνημα Αλλαγής έχει καταθέσει τις προτάσεις που είχε εδώ και καιρό επεξεργαστεί, με στόχο την παρουσίαση μιας τεκμηριωμένης πρότασης που μπορεί να οδηγήσει σε θετικά αποτελέσματα, να συμβάλλει στην επίτευξη ευρύτερης συμφωνίας και να αποδώσει στους απόδημους τα συνταγματικά τους δικαιώματα. Όμως μέχρι σήμερα ο διάλογος για την ψήφο των αποδήμων που έχουν το δικαίωμα του εκλέγειν χαρακτηρίζεται από ατολμία και περιστρέφεται γύρω από θέματα που έχουν λυθεί δεκαετίες πριν, όπως η επιστολική ψήφος, τα θέματα που έπρεπε να συζητιούνται είναι η συγκρότηση ανεξάρτητης αρχής εκλογών που θα έλεγχε το πολιτικό χρήμα που η ανεξέλεγκτη χρήση του από κόμματα και πολιτικούς παραβιάζει βασικές αρχές του δημοκρατικού πολιτεύματος, ο εκσυγχρονισμός της εκλογικής διαδικασίας, με την ηλεκτρονική διαπίστευση των ψηφοφόρων, η επιστολική ψήφος για όλους και η ηλεκτρονική ψήφος για όσους το επιλέξουν.

Ο χώρος της Κεντροαριστεράς είναι πολυδιασπασμένος με ένα μέρος στο Κίνημα Αλλαγής, ένα μέρος στο ΣΥΡΙΖΑ, ένα μέρος στη ΝΔ και ένα άλλο μέρος με αρκετά στελέχη που έχουν αποπεμφθεί ή οικειοθελώς απομακρυνθεί και δεν εντάσσονται στα τρία πρώτα μέρη. Τα προβλήματα της ξεπερνούν το επίπεδο της τακτικής και των προσωπικών στρατηγικών. Είναι δομικά και προκύπτουν από την γερασμένη εκλογική της βάση, τη ιδεολογική ή άλλη προσκόλληση σε επιλογές του παρελθόντος και την αδυναμία της να μιλήσει για τα ζητήματα του αύριο και, κυρίως, να συνδεθεί με την νέα γενιά. Για να υπερβεί τα αδιέξοδα αυτά η ελληνική Σοσιαλδημοκρατία θα πρέπει να επικεντρωθεί στην επεξεργασία του ενός μοντέλου ανάπτυξης που θα ξεπερνά τόσο τον κρατικιστικό δογματισμό όσο και τον αντίθετό του που δίνει αποκλειστική πρωτοκαθεδρία στις αγορές.

Επί πλέον χρειάζεται να ξεπεράσει τους τακτικισμούς, τον οργανωτισμό, τις προσωπικές στρατηγικές και τον πρόχειρο επικοινωνιακό πολιτικαντισμό. Χρειάζεται να επικεντρωθεί στην αναβάθμιση του πολιτικού του λόγου και στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της ευρύτερης προοδευτικής παράταξης σε μια νέα ιδεολογική και προγραμματική βάση, αναδεικνύοντας την αδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ στην προσπάθεια του να εμφανιστεί ηγεμονική δύναμη στον χώρο της κεντροαριστεράς. Χρειάζεται να υπερβεί την Ελλαδο-κεντρική ομφαλοσκόπηση και να ενταχθεί ενεργά σε νέα διευρωπαϊκά δίκτυα παραγωγής προοδευτικής πολιτικής συμβάλλοντας στην επεξεργασία ενός νέου μοντέλου ευημερίας, ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής που να υπερβαίνει τις απλές αναδιανεμητικές πολιτικές και τον κρατισμό του παρελθόντος, με πυλώνα ωστόσο την κοινωνική δικαιοσύνη και την βιώσιμη ανάπτυξη.

Οι «Κινήσεις Πολιτών για τη Σοσιαλδημοκρατία» μετά την διεξαγωγή της προγραμματικής συνδιάσκεψης του Κινήματος Αλλαγής που προγραμματίζεται για 23-24 Νοεμβρίου θα οργανώσουν την ετήσια πανελλαδική καταστατικά προβλεπόμενη συνδιάσκεψη τους με τίτλο «Σοσιαλδημοκρατία3.0». Στο διάστημα μέχρι τη διεξαγωγή αυτής αποφασίστηκε η διεξαγωγή εσωτερικού διαλόγου με βάση ερωτηματολόγιο προκειμένου να καταγραφεί η βούληση των συμμετεχόντων πολιτών (μελών μας) για τα επόμενα βήματα και το μέλλον των Κινήσεων.

ΣΧΟΛΙΑ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.