Ανακοίνωση για τις εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων για το νέο πρόγραμμα & το εξεταστικό σύστημα.

Ανακοίνωση των Κινήσεων Πολιτών για τη Σοσιαλδημοκρατία, αναφορικά με τις εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων για το νέο πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Μια από τις διαχρονικά σταθερές αξίες που ακολουθούνται ευλαβικά, στην προσπάθεια των πολιτικών δυνάμεων για εκλογικά οφέλη, είναι η τροποποίηση του εξεταστικού συστήματος για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στην οποία στοχεύει, όχι η κάθε κυβέρνηση αλλά φευ, ο κάθε υπουργός παιδείας.

Συνεπής στην παράδοση αυτή, ο Υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου, αφού ξεκίνησε με την εξαγγελία της ελεύθερης πρόσβασης στην  τριτοβάθμια εκπαίδευση και μετά από τις διάφορες – γνωστές πια- αμφιταλαντεύσεις, διαφοροποιήσεις, αναιρέσεις, ανακοίνωσε το νέο σύστημα με το οποίο επιχειρείται, δειλά, μια συνολικότερη αλλαγή προς την κατεύθυνση της καθιέρωσης του Εθνικού Απολυτηρίου –θεσμός που είναι επί χρόνια πρόταση τόσο των Κινήσεων Πολιτών για τη Σοσιαλδημοκρατία, όσο και του Κινήματος Αλλαγής- και η σύνδεσή του με την ελεύθερη εισαγωγή σε κάποια τμήματα τα οποία θα έχουν οριστεί .

Τα θετικά στοιχεία που υπάρχουν στην πρόταση, χάνουν την αξία τους εξαιτίας της γνωστής αποσπασματικότητας και προχειρότητας με την οποία συνήθως θεσμοθετεί η κυβέρνηση.

Ένα νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι αναγκαίο να συνδέεται οργανικά με μια συνολική αναδιάρθρωση τόσο του Λυκείου, όσο και συνολικότερα της εκπαίδευσης. Δυστυχώς, η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων δεν ακολουθεί την αρχή αυτή:

  • Αναμορφώνει τα Επιστημονικά Πεδία και τα Μαθήματα Γενικής Παιδείας, δεν ανακοινώνει όμως και την απαραίτητη τροποποίηση των προγραμμάτων σε Α΄ και Β΄ τάξη, ώστε να μην «κουτσουρευτεί» ο παιδαγωγικός και μορφωτικός ρόλος του του Λυκείου.
  • Αντί για την καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου, στην ουσία καθιερώνει ένα είδος Περιφερειακού Απολυτηρίου, το οποίο θα αποκτάται με διαφορετικά κριτήρια σε κάθε εκπαιδευτική περιφέρεια, αφού τα θέματα των εξετάσεων δεν θα προέρχονται από κοινή Τράπεζα Θεμάτων.
  • Η αναμόρφωση του προγράμματος μαθημάτων της Γ΄ Λυκείου, η οποία κατ΄ αρχήν είναι σωστή, θα οδηγήσει σε απαξίωση όλων των αντικειμένων που θα διδάσκονται τα παιδιά στις Α΄και Β΄ τάξεις, επειδή η αξιολόγηση της επίδοσής τους σε αυτές δεν συνδέεται με τον τελικό βαθμό του Απολυτηρίου.
  • Καθιερώνει την ελεύθερη εισαγωγή σε Τμήματα με μειωμένη ζήτηση, μέτρο που με τον τρόπο που προτείνεται δημιουργεί μεγάλα προβλήματα:
    1. Κάθε χρόνο τα Τμήματα αυτά θα είναι διαφορετικά, με αποτέλεσμα στα ίδια Τμήματα να φοιτούν παιδιά που μπήκαν με εξετάσεις (με τις γνωστές οικονομικές θυσίες και το άγχος που συνεπάγονται) και παιδιά που μπήκαν με το Απολυτήριο.
    2. Τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν έχουν κανένα ρόλο, τόσο στην επιλογή των Τμημάτων αυτών και στα προαπαιτούμενα ώστε κάποιος να φοιτήσει σε αυτά όσο και στον αριθμό των εισακτέων που μπορούν να δεχτούν (πράγμα που δυστυχώς ισχύει και σήμερα).
    3. Αναγκάζει τα παιδιά να πάρουν δεσμευτικές γι αυτά αποφάσεις πολύ νωρίς (εκκινώντας από το τέλος της Β΄ Λυκείου) και αποκλείει κάθε ευελιξία.
    4. Επιβάλλει τον άδικο περιορισμό, ώστε ένας μαθητής που επέλεξε να δώσει εξετάσεις για τις σχολές που πρωτίστως επιθυμεί, να μην μπορεί να μπει ελεύθερα σε εναλλακτικές που είχε επιλέξει και ανήκουν στα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης.

Η πρόταση του ΥΠΠΕΘ εγείρει σημαντικές επιφυλάξεις και προβληματισμό, εξαιτίας της αποσπασματικότητας με την οποία αντιμετωπίστηκε το θέμα, της σπουδής για να θεσμοθετηθούν οι αλλαγές, ώστε η κυβέρνηση να μην φανεί για άλλη μια φορά ανακόλουθη με μία της εξαγγελία (αυτή της ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση) και της έλλειψης διαλόγου με φορείς της κοινωνίας.

Καλούμε την Κυβέρνηση να προχωρήσει σε αναθεώρηση των εξαγγελιών της και  στην επεξεργασία, με εθνικό διάλογο, μιας πραγματικά ολοκληρωμένης, προοδευτικής και αδιάβλητης διαδικασίας εισαγωγής στα ΑΕΙ. Με κριτήρια την αναβάθμιση του Λυκείου και την βελτίωση του γνωστικού επιπέδου των αποφοίτων του, είτε επιτύχουν να εισαχθούν στη τριτοβάθμια εκπαίδευση, είτε όχι και με άξονες:

  • Καθιέρωση Εθνικού Απολυτηρίου στο οποίο θα συνυπολογίζεται η επίδοση του μαθητή και στις τρεις τάξεις του Λυκείου και οι τελικές εξετάσεις θα γίνονται σε πανελλαδικό επίπεδο με κοινή Τράπεζα Θεμάτων
  • Η είσοδος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να γίνεται, βάσει του Εθνικού Απολυτηρίου, αλλά σε αριθμούς εισακτέων, που θα καθορίζουν αποκλειστικά και μόνον οι σχολές και με συντελεστές βαρύτητας στα βασικά μαθήματα, που θα καθορίζονται από τα ίδια τα ιδρύματα.
  • Ο φοιτητής να εισέρχεται σε Σχολή όχι Τμήμα και να έχει τη δυνατότητα, εφ’ όσον θελήσει και έχει τα προσόντα (που κρίνονται από το ίδιο το ίδρυμα) να μεταπηδήσει σε άλλο γνωστικό αντικείμενο εντός του ίδιου ιδρύματος.
  • Οι όποιες τέλος, αποφάσεις θα πρέπει να βασίζονται σε γενικότερες και δραστικές μεταρρυθμίσεις στη δευτεροβάθμια (Γενική και Τεχνική) και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, που θα προκύψουν μέσα από ευρείς πολιτικές συναινέσεις και κοινωνικό διάλογο.

Δεν θα πάψουμε ποτέ να οραματιζόμαστε το θαύμα, οι αλλαγές στην παιδεία να έχουν εθνική και κοινωνική προοπτική και να μην είναι όχημα συλλογής ψήφων.

ΣΧΟΛΙΑ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.